Κοροναϊός : Νορβηγοί ερευνητές εξηγούν γιατί η Ιταλία έχει υψηλή θνησιμότητα

Η θνησιμότητα του κοροναϊού στην Ιταλία υπάρχει πιθανότητα να έχει σχέση με την ανθεκτικότητα των βακτηρίων.

Πιθανώς στην παρούσα φάση, η πολιτική που εφαρμόζει τη χορήγηση αντιβιοτικών σε σοβαρές μόνο περιπτώσεις, μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα στους ασθενείς που νοσούν από τον κοροναϊό και όχι το αντίθετο.

Η Ιταλία περνάει μια περίοδο τραγωδίας λόγω της πανδημίας με πάνω από 600-700 νεκρούς τη μέρα, το τελευταίο χρονικό διάστημα. Αλλά, τι σχέση υπάρχει μεταξύ του κοροναϊού και των ανθεκτικών βακτηρίων; Οι βακτηριακές λοιμώξεις έρχονται συχνά στο ανθρώπινο σώμα όταν το ανοσοποιητικό έχει ήδη εξασθενήσει από τον ιό.

Αυτό μπορεί να συνιστά μια εξήγηση ως προς το γιατί η θνησιμότητα στην Ιταλία βρίσκεται σε τόσο υψηλό ποσοστό σε σχέση με άλλες χώρες (Νορβηγία, Γερμανία κλπ).

Όταν τα αντιβιοτικά δε βοηθούν

Όταν το σώμα προσβάλλεται από έναν ιό και το ανοσοποιητικό σύστημα είναι χαμηλό, άλλα βακτήρια μπορούν να επιτεθούν πιο εύκολα στο σώμα. Πολλοί άνθρωποι που υποβάλλονται σε θεραπεία για τον Covid-19 και που λαμβάνουν θεραπεία από αναπνευστήρα στο νοσοκομείο λαμβάνουν επίσης αντιβιοτικά.

Ωστόσο, τα ιταλικά νοσοκομεία είναι γνωστό ότι έχουν αναπτύξει ανθεκτικά βακτήρια, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ελέγχου Νόσων (ECDC). Ο λόγος είναι η ακραία χρήση των αντιβιοτικών. Αυτό προκαλεί ανθεκτικότητα των βακτηρίων.

Στην πρωτογενή ιατρική στην Ιταλία διανέμονται σχεδόν διπλάσια αντιβιοτικά. Ακόμη χειρότερα, είναι στην παραγωγή κρέατος. Τόνοι αντιβιοτικών πηγαίνουν απευθείας σε 10 εκατομμύρια χοίρους στη χώρα ετησίως

Η Ιταλία είναι η χώρα στην Ευρώπη όπου οι περισσότεροι, σχεδόν 11.000, πεθαίνουν από ανθεκτικά βακτήρια ετησίως.  Αντίστοιχα στοιχεία για τη Νορβηγία είναι 69.  Η Ιταλία έρχεται συνέχεια αντιμέτωπη με τα ανθεκτικά βακτήρια στα νοσοκομεία της.

Αυτά μπορεί να προσβάλλουν ασθενείς που υποβάλλονται σε στεφανιαία αναπνευστική θεραπεία, αυξάνοντας τα ποσοστά θνησιμότητας, λέει ο Martiniussen.

«Τα βακτηρίδια είναι μια από τις κυριότερες αιτίες» λέει ο Berild και εξηγεί ότι οι ιοί της γρίπης μπορούν να βλάψουν την επιφάνεια των αεραγωγών. Με αυτόν τον τρόπο τα βακτήρια εισέρχονται στους πνεύμονες πιο εύκολα.

Μερικές φορές πηγαίνουν στην κυκλοφορία του αίματος και προκαλούν σοβαρή δηλητηρίαση αίματος. Οι ασθενείς  με αναπνευστικό δεν έχουν πλέον αντανακλαστικό βήχα. Έτσι, οι πνεύμονες μολύνονται ευκολότερα από τα βακτήρια.

Τα βακτήρια προσβάλλουν επίσης τα βλαστοκύτταρα που θα εξασφαλίσουν την ανοικοδόμηση του ιϊκά μολυσμένου πνευμονικού ιστού. Αυτό σημαίνει ότι οι πνεύμονες δεν επισκευάζονται μετά τη ιογενή λοίμωξη, τονίζει ο Martiniussen.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Lancet, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι περισσότεροι από τους μισούς ασθενείς που πέθαναν από τον ιό στην Wuhan στην Κίνα είχαν υποστεί μια δευτερογενή βακτηριακή λοίμωξη πριν πεθάνουν.

Ο Berild επισημαίνει ότι η έρευνα δε δείχνει αν τα βακτήρια ήταν ανθεκτικά. Ωστόσο, πιστεύει ότι είναι προφανές ότι τα ανθεκτικά βακτήρια συμβάλλουν στην αύξηση της θνησιμότητας στην επιδημία του κοροναϊού.

Περισσότερη έρευνα για τις βακτηριακές λοιμώξεις

Χρειάζεται περισσότερη έρευνα. Ο Sigurd Høye, επικεφαλής του Αντιβιοτικού Κέντρου για την Πρωτογενή Ιατρική, θεωρεί πρόωρο να αποδείξει ότι τα ανθεκτικά βακτήρια είναι η εξήγηση για το υψηλό ποσοστό θνησιμότητας στην Ιταλία.

«Είναι σίγουρα μια ευκαιρία και αξίζει να μάθετε περισσότερα για αυτό. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί κάποια λογική  πίσω από τα ποσοστά θνησιμότητας για τις διάφορες χώρες» . Αυτό που μέχρι στιγμής εξηγεί καλύτερα τις ανισότητες είναι ο αριθμός των τεστ που κάνουν, πιστεύει ο ερευνητής.

«Χώρες που κάνουν αρκετά τεστ, βρίσκουν πολλούς μολυσμένους και αυτό μειώνει το ποσοστό θνησιμότητας». «Οι χώρες που κάνουν τεστ μόνο στους πιο άρρωστους βρίσκουν λίγους μολυσμένους, και αυτό δίνει ένα τεχνητά υψηλό ποσοστό θνησιμότητας». Πιστεύεται ιδιαίτερα ότι ο κοροναϊός θα οδηγήσει σε αυξημένη χρήση αντιβιοτικών.

«Είναι ατυχές, αλλά εδώ πρέπει να σταθμίσετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα. Σημαντική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για να διερευνηθεί η επίδραση των αντιβιοτικών στην σοβαρή ασθένεια covid-19», λέει.

Ο Martiniussen τονίζει ότι ο κοροναϊός είναι αρκετά επικίνδυνος από μόνος του, αλλά ταυτόχρονα θεωρεί ότι είναι ζωτικής σημασίας να αποτραπεί η εξάπλωση των ανθεκτικών μικροβίων κατά την επιδημία.

«Οι υγειονομικές αρχές πρέπει τώρα να καταγράψουν πόσοι από τους θανάτους στη Λομβαρδία και την υπόλοιπη Ιταλία οφείλονται σε κοροναϊό και πόσοι οφείλονται σε ανθεκτικά βακτήρια».

Πηγή: nrk.no